Jumaat, 19 September 2014

Anda tahu apa itu bronkitis??

null

Apa Itu Bronkitis?

Bronkitis atau dikenal dengan paru-paru basah adalah penyakit pernafasan dimana selaput lendir pada saluran bronkial paru-paru menjadi radang.

Selaput lendir yang meradang tersebut menjadi membengkak dan menjadi lebih tebal, hal ini mempersempit atau menutup saluran udara yang kecil di paru-paru, mengakibatkan batuk yang boleh disertai dengan kahak dan sesak nafas.

Penyakit ini datang dalam dua bentuk: akut (berlangsung dari satu sampai tiga minggu) dan kronik (berlangsung setidaknya 3 bulan dalam setahun, selama dua tahun berturut-turut).

Orang yg asthma juga mungkin memiliki asthma bronkitis, peradangan dari selaput tabung bronkial.

Bronkitis akut mungkin yang menyebabkan batuk dan produksi kahak yang kadang menyertai infeksi saluran pernafasan atas. Selalunya,  infeksinya berasal dari virus, tapi kadang-kadang boleh disebabkan oleh bakteria.

Jika Anda dalam kesihatan yang baik, maka selaput lendir seharusnya kembali normal setelah Anda sembuh dari infeksi paru-paru, yang biasanya berlangsung selama beberapa hari.

Bronkitis kronik adalah gangguan jangka panjang yang serius, dan seringkali memerlukan rawatan doktor yang teratur.

Jika Anda seorang perokok dan menderita bronkitis akut, potensi untuk pulih adalah kurang. Setiap rokok merosak struktur yang seperti rambut kecil dalam paru-paru, disebut silia, yang bertanggung jawab untuk menyekat keluar kotoran, iritasi, dan lendir berlebihan.

Jika Anda terus merokok, kerosakan pada silia ini mencegahnya untuk berfungsi dengan baik, sehingga meningkatkan kemungkinan Anda terkena bronkitis kronik.Bagi perokok tegar, selaput lendir yang melapisi saluran udara tetap meradang dan silia akhirnya berhenti berfungsi sama sekali.

Paru-paru yang tersumbat dengan lendir, rentan terhadap infeksi virus dan bakteria,  akan menganggu dan merosak saluran udara paru-paru. Kondisi ini disebut COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease). Doktor Anda dapat melakukan ujian pernafasan, yang disebut spirometry, untuk melihat apakah Anda menderita COPD.

Bronkitis akut adalah sangat umum. Gangguan tersebut sering dapat diubati secara efektif tanpa bantuan rawatan profesional. Namun, jika Anda memiliki gejala yang parah atau berlanjutan, demam tinggi, atau batuk darah, maka sebaiknya Anda membuat rawatan dgn doktor.  Jika Anda menderita bronkitis kronik, Anda berisiko terkena masalah jantung serta penyakit paru-paru yang lebih serius dan infeksi, sehingga Anda perlu dipantau oleh doktor.

Apa Penyebab Bronkitis?

1. Virus

Bronkitis akut umumnya disebabkan oleh infeksi paru, dengan 90% di antaranya disebabkan oleh virus. Serangan berulang dari bronkitis akut, dapat melemahkan dan mengiritasi saluran udara bronkial dari masa ke semasa serta dapat mengakibatkan bronkitis kronik.

2. Udara dari kawasan pembinaan dan perindustrian

Pesakit bronkitis kronik selalunya berisiko lebih tinggi dari normal di kawasan pembinaan dan kilang, kwsn pembentukan  logam, dan orang yang terus-menerus terkena debu dan asap.

3. Merokok

Penyebab utama bronkitis adalah merokok dalam jangka panjang  sehingga mengiritasi saluran bronkial. Ini menyebabkan saluran menghasilkan lendir berlebihan.

4. Sulfur dioksida

Gejala-gejala bronkitis kronis juga melalui konsentrasi tinggi dari sulfur dioksida di atmosfera

####Oleh itu, utk pesakit bronkitis ni, vitamin yg disarankan ialah:-

★★Vivix
- mengimpak 4 mekanisma utama penuaan selular

★★Vitamin C
- untuk respon imun dan mengurangkan inflamasi
- membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, mempertingkatkan alergi hidung dan kulit,asthma. Juga menyingkatkan waktu pemulihan dan mengurangkan symptom flu dan selesema.

★★Carotomax
- membantu pemulihan tisu peparu yg rosak
- menghalang infeksi iaitu merangsang enzim membunuh kuman, menyekat dan mempertingkatkan kondisi penyakit sistem respiratori paru-paru, batuk, hepatitis, asthma, flu dan selesema.

★★Vitamin E
- melindungi tisu peparu dan mempertingkatkan pengunaan oksigen.

★★Garlic
- antibiotik semulajadi ianya selamat untuk kegunaan jangka panjang untuk mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selesema, kulat, kuman, virus dan yis candida.

###############################################
Kekalkan Kesihatan & Kecerdasan!
Sihat & Berjaya bersama saya
Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : FARAH WAHIDAH BINTI ABDULLAH
Pengedar Sah Shaklee Kawasan BALING, KEDAH
Shaklee ID [ No : 1102975 ]
Whatsapp / SMS : 0195078987
Email : faidaqisminabalqis@gmail.com
Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 1102975.
Anda boleh dapatkan produk Shaklee dari saya ye...
Stokis kecil dirumah saya sendiri......
###############################################


Posted via Blogaway

1 ulasan:

Enor Adam berkata...

Sangat bagus. Info yg berguna.. teruskan menulis..